Tuesday, June 1, 2010

Pemimpin Pakatan Rakyat Serah Memorandum Bantahan Kepada Amerika Syarikat


Bantahan terus kedengaran di serata dunia ekoran serangan Komando Israel ke atas kapal Mavi Marmara yang menghantar bantuan kepada penduduk Gaza.

Di ibu negara hari ini, pemimpin Pakatan Rakyat dan pelbagai Badan Bukan Kerajaan berkumpul di hadapan kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Tun Razak untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada konsulat Amerika ke Malaysia.

Sekumpulan polis dan pasukan simpanan persekutuan (FRU) telahpun berkubu di hadapan kedutaan Amerika sejak awal pagi lagi dan menutup sebahagian laluan masuk untuk kenderaan ke situ.

Pakatan rakyat bersama lebih 200 aktivis bagaibamanpun berjaya menyerahkan memorandum bantahan kepada wakil kedutaan Amerika Syarikat tanpa kejadian yang tidak diingini.

Mereka mula berkumpul di hadapan tabung haji sebelum berarak ke arah kedutaan Amerika yang terletak kira-kira 500 meter.

Diketuai oleh Naib Pengerusi PAS, Tuan Nasaruddin Mat Isa, antara pemimpin pakatan rakyat yang muncul ialah ketua penerangan PAS, Mahfuz Omar, Naib Presiden PKR, Mustapha Kamil Ayub, Pengarah Strategik PKR, Tian Chua, Ketua Wanita PKR, Zuraidah Kamaruddin, dan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat seperti Nurul Izzah Anwar, Dr Dzulkefli Ahmad, Sim Tze Zin dan R. Sivarasa

Sementara itu, dalam satu tunjuk perasaan yang berasingan, demonstrasi membabitkan Jemaah Islamiah Malaysia (JIM) Yayasan AMAL, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), TERAS, Haluan, Lifeline 4 Gaza turut berarak mengutuk keganasan rejim Israel.

Sepanduk mengutuk kezaliman Israel dan laungan menyokong kerajaan Hamas bergema sepanjang perarakan itu. Orang ramai mula bersurai pada jam 1 petang setelah memorandum semua pihak diterima wakil kedutaan Amerika Syarikat.

Keadaan bertukar tegang apabila seorang lelaki separuh bogel memakai kain pengikat kepala Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia mengugut untuk membunuh diri.

http://tvselangor.com

0 comments:

 
Cheap Web Hosting | new york lasik surgery | cpa website design